آغاز کارآزمایی بالینی آزمایش آنتی بادی در درمان دیابت نوع 1

18 آوریل 2017- یک مطالعه‌ی جدید در استرالیا برای ارزیابی یک کاندید دارویی به نام GNbAC1 برای درمان دیابت نوع 1، آغاز گردید. GNbAC1 نوعی آنتی بادی است که برای مهار پروتئینی به نام MSRV-Env که در پانکراس افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شناسایی گردید، طراحی شده است.

 این آنتی بادی بر روی 60 بیمار که به تازگی تشخیص دیابت نوع 1 در آنها محرز شده است، آزمایش خواهد شد و محققان طیف وسیعی از نشانگرهای سلامت از جمله تولید انسولین را در این افراد بررسی خواهند کرد. آنها همچنین نحوه‌ی تأثیر آنتی بادی GNbAC1 را بر بیومارکرهای MSRV-Env مطالعه خواهند نمود.

Herve Perron رئیس بخش علمی شرکت GeNeuro، گفت: مطالعات پیش بالینی ما نشان داده است پروتئین MSRV-Env سبب مهار وابسته به دوز تولید انسولین در شرایط آزمایشگاهی و در مدلهای حیوانی می‌شود، در پانکراس بیش از 50 درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 پس از مرگ، پروتئین MSRV-Env یافت شده است. او افزود: اطلاعات این تحقیق تا اواخر سال 2018 منتشر خواهد شد و می‌تواند دلیلی منطقی و قانع کننده برای آغاز مطالعات بالینی بزرگتر برای ارزیابی GNbAC1 برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 فراهم کند.

 آنتی بادی GNbAC1 مچنین می‌تواند کاربردهایی فراتر از دیابت نوع 1 برای مثال برای سایر بیماریهای خود ایمنی نظیر ام- اس (MS) داشته باشد.

در یک مطالعه‌ی جداگانه‌، محققان در حال ارزیابی تأثیر آنتی بادی GNbAC1بر بیماران مبتلا به MSهستند، شواهد نشان می‌دهد که MSRV-Envمی‌تواند یک عامل بالقوه برای بیماری ام- اس باشد.

Perronگفت: تحقیقات گسترده‌ی ما بر روی رتروویروس درونزای انسانی (HERVs) نشان داده است که ممکن است یک رابطه‌ی علی و معلولی بین MSRV-Env و سایر بیماریهای اتوایمیون علاوه بر بیماری مالیتپل اسکلروز (MS)، وجود داشته باشد.

عیسی مارتین گارسیا مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره‌ی GeNeuro در مورد آغاز این کارآزمایی بالینی که میتواند راهی جدید برای درمان سایر بیماریهای اتوایمیون باشد، بسیار هیجان زده است و می‌گوید: آغاز مطالعه‌ی بالینی آنتی بادی GNbAC1 برای درمان دیابت نوع 1، گام مهمی برای شرکت GeNeuro است زیرا ما راه جدیدی را برای درمان این بیماری با پرداختن به یکی از علل بالقوه‌ی آن آغاز کرده‌ایم، همچنین ما در حال انجام مطالعات بالینی خود در این زمینه بر روی بیماری ام- اس نیز هستیم.

انتظار می‌رود ثبت نام بیماران برای این مطالعه تا پایان سال 2017 تکمیل و نتایج آن تا اواخر سال 2018 منتشر شود.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/new-clinical-trial-begins-to-test-antibody-in-treating-type-1-diabetes-97972571.html